Het Horecatraject start iedere ochtend met een werkoverleg, waarin de taken verdeeld worden. In kleine groepjes, onder begeleiding wordt er lunch gemaakt voor alle jongeren en medewerkers van de stichting. Alles op basis van verse ingredienten. Zelf brood, verse pasta, soepen en sauzen maken.

Alles wat je normaliter in een keuken aan basiskennis opdoet komt voorbij. Snij-technieken, bewaar-technieken, HACCP regels, etc.
Om kwart over één wordt er geluncht. Hiervoor mogen jongeren af en toe gasten uitnodigen, zodat ze kunnen laten zien wat ze geleerd hebben.
Na de uitgebreidde lunch met gemiddeld 25 mensen wordt de keuken weer netjes opgeruimd. Daarna worden de recepten uitgeschreven en toegevoegd aan de werkmap. Eens in de zoveel dagen worden daar foto’s van de gerechten aan toegevoegd, waardoor iedereen aan het einde van zijn of haar traject een naslagwerk heeft, wat als kookboek gebruikt kan worden, maar ook ingezet kan worden als portfolio voor de aanname op een vervolgopleiding MBO1 of MBO2.

Leerdoelen:

• Werknemers vaardigheden op doen
  • Kennismaking met de HACCP regels
  • Kennismaking met keukentechnieken
  • Kennismaking met minder bekende ingrediënten en recepten
  • Mise-en-place leren bereiden
  • Werkruimtes opruimen en schoonmaken
  • Voorraad controleren en bijvullen
  • Invullen van lijsten (voorraad lijst, mise-en-place lijst, schoonmaaklijst etc..)
  • Bereiden van gerechten
  • Uitwerken van recepten op papier en daarmee een eigen kookboek samenstellen

Extra